‚Rychlostní ráj‘ chce snížit maximálku v obci na 30 km/h

3
478

Snížení maximální rychlosti v obcích na 30 km/h již podporuje přes sto německých měst a obcí.

Iniciativa, kterou v červenci 2021 založila města Aachen, Augsburg, Freiburg, Hannover, Lipsko, Münster a Ulm spolupracuje se spolkovou vládou na změně zákonů tak, aby samosprávy mohly podle vlastního uvážení regulovat rychlosti na území, kde mají kompetenci a aby měly právo plošně maximální povolenou rychlost v intravilánu na 30 km/h.

Tato iniciativa čerpá svou legitimitu z loňského usnesení Evropského parlamentu obsahujícího soubor dopravních opatření, která mají zvýšit bezpečnost provozu. Europoslanci totiž svého času odhlasovali, že v dekádě mezi lety 2010 a 2020 by se měla úmrtnost na cestách EU snížit o polovinu. A těch 50 procent se neodvíjelo od nějakých seriózních analýz, ale prostě znělo pěkně.

Takového výrazného poklesu se za 10 let nepodařilo dosáhnout, přesto počet smrtelných nehod klesl velmi výrazně – až o 36 procent. To „až“ však europoslanci zaměnili za „jen“ a přišli s dalšími návrhy, jak původního cíle dosáhnout. A jedním z nejdůležitějších je samozřejmě plošné snížení rychlosti v obcích na 30 kilometrů za hodinu v obytných zónách a všude tam, kde je zvýšený pohyb chodců a cyklistů.

Vedle něj europoslanci požadovali například i nulovou toleranci alkoholu, vytvoření fondu na rozvoj silniční infrastruktury, dotovaného z pokut a také zavede speciálního „jízdního nerozptylujícího módu“ pro mobilní zařízení. Plošnou třicítku již zavedla některá evropská města. Jedním z posledních byla například v uplynulém roce Paříž. Více jsme o tom psali v tomto článku:

V Německu, kde je stále neomezená rychlost na dálnicích, však tato iniciativa našla až překvapivě velkou živnou půdu. Jen před několika dny už počet německých a obcí, které se k ní přidaly, dosáhl stovku a v době psaní tohoto článku jich už bylo sto šest.

Německá „semaforová“ vláda se však k ní zatím staví zdrženlivě. Mezitím však i přesto, že v ní sedí Zelení, odmítla návrh na zrušení neomezené rychlosti na dálnicích. To však ještě bylo před nešťastnou medializovanou jízdou českého miliardáře, který se v Německu na dálnici rozhodl otestovat maximálku svého Chironu a nakonec dosáhl rychlosti 417 km/h.

To pohoršilo i mnoho Němců a znovu rozvířilo debatu o zrušení neomezené rychlosti. Jak nakonec dopadne a zda se Němci rozhodnou skutečně i pro plošné zavedení třicítky v obcích teprve uvidíme.

Předchozí článekAudi pracuje na menším e-tronu GT. Bude to nové TT?
Další článekBílá pilulka na horečku, bolest i „opici“ v knize rekordů. Víte, která to je?