Snížení maximální rychlosti v obcích na 30 km/h již podporuje přes sto německých měst a obcí.
Iniciativa, kterou v červenci 2021 založila města Aachen, Augsburg, Freiburg, Hannover, Lipsko, Münster a Ulm spolupracuje se spolkovou vládou na změně zákonů tak, aby samosprávy mohly podle vlastního uvážení regulovat rychlosti na území, kde mají kompetenci a aby měly právo plošně maximální povolenou rychlost v intravilánu na 30 km/h.
Tato iniciativa čerpá svou legitimitu z loňského usnesení Evropského parlamentu obsahujícího soubor dopravních opatření, která mají zvýšit bezpečnost provozu. Europoslanci totiž svého času odhlasovali, že v dekádě mezi lety 2010 a 2020 by se měla úmrtnost na cestách EU snížit o polovinu. A těch 50 procent se neodvíjelo od nějakých seriózních analýz, ale prostě znělo pěkně.
Takového výrazného poklesu se za 10 let nepodařilo dosáhnout, přesto počet smrtelných nehod klesl velmi výrazně – až o 36 procent. To „až“ však europoslanci zaměnili za „jen“ a přišli s dalšími návrhy, jak původního cíle dosáhnout. A jedním z nejdůležitějších je samozřejmě plošné snížení rychlosti v obcích na 30 kilometrů za hodinu v obytných zónách a všude tam, kde je zvýšený pohyb chodců a cyklistů.
Vedle něj europoslanci požadovali například i nulovou toleranci alkoholu, vytvoření fondu na rozvoj silniční infrastruktury, dotovaného z pokut a také zavede speciálního „jízdního nerozptylujícího módu“ pro mobilní zařízení. Plošnou třicítku již zavedla některá evropská města. Jedním z posledních byla například v uplynulém roce Paříž. Více jsme o tom psali v tomto článku:
V Německu, kde je stále neomezená rychlost na dálnicích, však tato iniciativa našla až překvapivě velkou živnou půdu. Jen před několika dny už počet německých a obcí, které se k ní přidaly, dosáhl stovku a v době psaní tohoto článku jich už bylo sto šest.
Německá „semaforová“ vláda se však k ní zatím staví zdrženlivě. Mezitím však i přesto, že v ní sedí Zelení, odmítla návrh na zrušení neomezené rychlosti na dálnicích. To však ještě bylo před nešťastnou medializovanou jízdou českého miliardáře, který se v Německu na dálnici rozhodl otestovat maximálku svého Chironu a nakonec dosáhl rychlosti 417 km/h.
To pohoršilo i mnoho Němců a znovu rozvířilo debatu o zrušení neomezené rychlosti. Jak nakonec dopadne a zda se Němci rozhodnou skutečně i pro plošné zavedení třicítky v obcích teprve uvidíme.
https://manmag.cz/kdysi-zavodil-jen-na-trenazeru-vine-pise-na-vuelte-uzasny-pribeh/
https://ctenipromuze.cz/ceny-prumyslovych-produktu-v-cr-v-cervenci-rekordne-klesly/
https://radypromuze.cz/citroen-bx-4tc-dokonala-nedokonalost-na-prodej-za-silenou-castku/