Zahraniční výrobci investovali v Rusku v posledních letech miliardy. Nyní jim hrozí znárodnění jejich závodů. Jenže rozjet v nich výrobu Rusové nedokážou.
Většina automobilek v Rusku stojí. Ale i kdyby se je podařilo rozjet pod „nucenou správou“, budou vyrábět méně aut než dříve.
Koncern Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, BMW a nakonec také Renault patří mezi automobilky, které zmrazily své aktivity v Rusku v reakci na válku na Ukrajině. Vladimir Putin proto vyhrožuje zabavením majetku společností, které opustily zemi. Nejedná se o drobné. Například Mercedes-Benz, který otevřel novou továrnu v Moskvě teprve v roce 2019, zde má aktiva ve výši dvou miliard eur a takový Renault až 2,4 miliardy eur. Podle Joea McCaba, generálního ředitele AutoForecast Solutions, je přitom riziko zabavení majetku vysoké.
Rusové chtějí zavést nucenou správu
„Putin se nestydí sáhnout na průmysl, který roky podporuje zaměstnanost v jeho zemi a který vyrábí produkty pro místní spotřebitele. Navrhuje zavést takzvaný externí management zahraničních společností, které odešli z trhu, s cílem oživit v nich výrobu,“ tvrdí CNN. „Pokud zahraniční vlastníci bezdůvodně zavřou společnost, pak v takových případech vláda navrhuje zavést vnější zprávu,“ řekl tento měsíc podle CNN ruský premiér Michail Mišustin.
Přestože zahraničním podnikům zabavení opravdu hrozí, pro Rusy nebude snadné tyto fabriky restartovat, domnívají analytici. McCabe řekl, že pro provozy izolované od globálního obchodu bude obtížné rychle získat všechny komponenty, které potřebují. „Nový dodavatelský řetězec nemůžete vybudovat ze dne na den,“ řekl. Jako příklad uvedl globální problém s polovodiči, který dnes těží světové automobilky a který nesouvisí s konfliktem na Ukrajině.“
„Buď Rusové najdou způsob, jak to udělat interně, co nelze udělat stisknutím magického tlačítka, nebo najdou způsob, jak to udělat s přáteli. Ale i druhá z možností je náročná,“ řekl. Rusko by se sice podle něj mohlo obrátit na čínský automobilový průmysl, aby obnovilo dodavatelské řetězce a podpořilo svůj automobilový sektor, ale je nepravděpodobné, že by Čína chtěla, aby její výrobci aut převzali továrny, které Rusko zabaví, zatímco konflikt na Ukrajině bude pokračovat .
Čína asi nepomůže
Martin French, generální ředitel společnosti Berylls v USA, se navíc domnívá, že pro Čínu by existovala jen malá ekonomická motivace, aby chtěla převzít zabavené továrny v Rusku. „Čína by řekla: ,To nepotřebujeme, jsme technologicky mnohem vyspělejší než Rusko‘,“ řekl French. Hrozba znárodnění není však podle Marka Wakefielda ze společnosti AlixPartners zdaleka nová. „V Rusku to vždy představovalo riziko vzhledem k tomu, jak se země chovala. Je to něco, před čím se měly automobilové společnosti na pozoru, i když tam působily,“ řekl.
Renault konečně zastavil výrobu v Rusku. AutoVaz je v panice
A dodal, že právě tato nejistota byla jedním z důvodů, proč nedošlo v Rusku ze strany automobilek k takovým masovým investicím, k jakým došlo například v Mexiku. „Většina dodavatelů a výrobců automobilů má v Rusku do jisté míry omezené zastoupení, díky čemuž nejsou jejich ruské operace tak kritické, aby to ohrozilo jejich finanční bohatství,“ řekl Wakefield. „Pokud přijdou o své závody v Rusku, bude to bolet, ale společnosti to existenčně nepoloží.“
Přesto jsou některé firmy vystaveny vyšším ztrátám než jiné. Rusko bylo důležitým trhem zejména pro Renault či Hyundai, ale také pro českou Škodu. V Rusku se roku 2021 prodalo asi 2,1 procenta ze všech nových vozů. McCabe řekl, že i kdyby se zastavené závody podařilo rozjet, je pravděpodobné, že pro ekonomickou krizi, ve které se země nachází, budou vyrábět méně aut, než je obvyklé. „Když je váš rubl zdecimovaný, je těžké najít zákazníky na nová auta, i kdybyste je dokázali postavit,“ vzkázal Rusům.
https://bezva-zahrada.cz/i-zahradkarstvi-podleha-trendum/
https://dstav.cz/rekonstrukce-koupelny-bez-bourani/
https://bydlenisuper.cz/zaridte-si-pohodlne-domaci-wellness/